«لوکا کاری» سخنگوی سازمان آتش نشانی ایتالیا با بیان اینکه گل و آب همه جا را فراگرفته است افزود: تیم ها ما با امید در حال جستجو هستند حتی اگر کار خیلی سخت باشد.
این روستای محل حادثه در سال ۲۰۰۹ نیز رانش زمین را تجربه کرد که بر اثر آن یک دختر ۱۴ ساله جان سپرد و در سال ۲۰۱۷ بر اثر وقوع زمین لرزه آسیب دید.
دهها منزل مسکونی در این بلایای طبیعی ویران شد، درختان از ریشه درآمدند و خودروها به دریا افتادند.
دولت «جورجیا ملونی» که به تازگی روی کار آمد، وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از اختصاص کمک ۲ میلیون یورویی (۱.۷ میلیون پوند) برای این حادثه خبر داد.
اما از نظر بسیاری، این تمهیدات خیلی اندک و بسیار دیر است. «فرانکو» یکی از محلی ها در حالی که گل و لای ورودی هتل متعلق به خانواده اش را پاکسازی می کرد، گفت: من خشمگین هستم. این برای دومین بار است که مجبور به این کار شدم پس از رانش زمین در سال ۲۰۰۹، آنها قول های زیادی دادند که منطقه را امن تر می کنند. آنها با خطرات آشنا بودند اما هیچ کار انجام ندادند.
گزارش ها حاکی است طوفان اخیر در ایتالیا که منجر به رانش زمین شد، بدترین طوفان در ۲۰ سال گذشته بود که جزیره “ایسکیا” را درنوردیده است.
شمار سازه های غیرقانونی و ساختمان های دیگر که رقم شان ۲۸ هزار عدد در سراسر این جزیره تخمین زده شده، عامل تشدید خسارات دانسته شده است.
«وینچنزو کاپوآنو» ضمن ارزیابی محوطه های ویران شده انجمن فرهنگی اش گفت: آنها از سال های ۱۹۲۰ به مردم مجوز می هند تا سازه های غیرقانونی بسازند.
وی افزود: بنابراین ما فقط در مورد چند سال حرف نمی زنیم. اینها مجوزهایی است که برای منازل مسکونی و هتل ها داده شده است. ساخت و سازهای غیرقانونی بدان معناست که درختان که نقشی اساسی در کاهش خطر رانش زمین را دارند، از بین بروند.
به گفته کارشناسان، بررسی زمین شناسی برای ارزیابی خطرات در این منطقه ۲۰ سال پیش انجام شده است.
«میسلا پنه‌تا» استاد ژئومورفولوژی در دانشگاه فدریکو دوم در ناپل گفت: این منطقه مستعد لغزش زمین است.
وی افزود: بسیاری از ویرانی های گذشته بر مورفولوژی (دانشی که اصل و ماهیت پستی و بلندی های کره زمین را مطالعه می کند) فعلی ایسکیا تاثیر گذاشته است.
وی اضافه کرد: فعالیت وابسته به زمین لرزه نیز نقش دارد، اما علاوه بر جنبه های طبیعی، ما جنگل زدایی و سیمان سازی را داریم که ظرفیت جذب آب را کاهش می دهد و امکان رسیدن سریع آب به جاده ها و منازل را فراهم می کند و موجب خسارات شدیدی می شود.
“پنه‌تا” گفت: نه تنها نقش زمین شناسی متعلق به ۲۰ سال گذشته در این منطقه به روز نشده، بلکه به اندازه کافی دقیق نیست که خطرات را شناسایی کند. چنانچه مطالعات درستی انجام نشود، مردم می توانند هرکجا که مایل باشند ساخت و ساز انجام دهند.
جزیره “ایسکیا” جمعیتی ۲۲ هزار نفری دارد و اگرچه نسبت به مناطق همجوار خود جذاب نیست، اما طی سالیان افرادی را به خود جذب کرده که مایلند تعطیلات آرامتری را تجربه کنند از جمله آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان و کسانی که ترجیح می دهند از چشمه های آب گرم طبیعی بهره مند شوند. این جزیره تابستان سال جاری از تجارت توریستی قوی برخوردار بود.

 

سخن نیوز: سخن نیوز از اهالی اصحاب رسانه فوق الاشاره از جمله خبرگزاری ایرنا ، روزنامه گاردین ، یورونیوز فارسی ، اتاق مشترک ایران وایتالیا ، رویترز که در تهیه و تنظیم جامع و کامل این گزارش از مطالب نوشتاری وتصویری انان استفاده شده است کمال تشکر را دارد /.